Aplikacje do obsługi Wsparcia Rodziny (WR) i Pieczy Zastępczej (PZ) są dedykowane jednostkom organizacyjnym pomocy społecznej celem wspomagania ich w realizacji zadań gminy i powiatu, wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz towarzyszących ustawie aktów prawnych.

Zadaniem aplikacji Wsparcie Rodziny jest obsługa rejestracji i przetwarzania danych związanych
z procesem wspierania w gminach rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych - w postaci m. in.:

  • rejestrowania wywiadu środowiskowego rozpoczynającego proces monitorowania sytuacji rodziny,
  • obsługi roli asystenta przydzielonego rodzinie (w tym obsługa planu pracy i działań asystenta),
  • rejestrowania kluczowych informacji dotyczących rodziny wspierającej,
  • obsługi placówek wsparcia dziennego i pobytów w tych placówkach,
  • rozliczeń pomiędzy gminą a powiatem wydatków na opiekę i wychowanie dziecka w pieczy zastępczej,
  • wyliczania sprawozdania rzeczowo-finansowego.

Zadaniem aplikacji Piecza Zastępcza jest obsługa rejestracji i przetwarzania danych związanych z procesem umieszczania i pobytu dzieci z rodzin przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze w pieczy zastępczej, przyznawaniem i wypłatą świadczeń z tego tytułu, monitorowaniem ich sytuacji oraz z procesem usamodzielniania po zakończeniu pobytu w pieczy zastępczej. Zarejestrowane dane wykorzystywane
są w obligatoryjnej sprawozdawczości statystycznej.

Aplikacja Piecza Zastępcza daje możliwość przyznawania i wypłaty dodatku wychowawczego w wysokości
500 zł na każde dziecko umieszczone w rodzinie zastępczej oraz w rodzinnym domu dziecka.

Aplikacja Piecza Zastępcza wspiera:

  • proces umieszczania dziecka w rodzinnej pieczy zastępczej,
  • procesy decyzyjne z uwzględnieniem procesu odwoławczego, zgodnie z zasadami kodeksu postępowania administracyjnego i ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, z uwzględnieniem praktykowanych zaleceń samorządowych kolegiów odwoławczych i wyroków sądów administracyjnych,
  • rejestrację dokumentów (związanych z procesami obsługiwanymi w aplikacji), w Teczce Rodziny – między innymi takich jak: wnioski, opisy sytuacji rodzin i osób, decyzje,
  • generowanie list wypłat dla świadczeń pieniężnych oraz dokumentów rozliczeniowych dla świadczeń niepieniężnych, odpowiadających rachunkom i fakturom,
  • zawieranie i rozliczanie umów z rodzinami zastępczymi, rodzinami pomocowymi, osobami prowadzącymi rodzinne domy dziecka oraz rozliczanie osób zatrudnionych do pomocy w rodzinach zastępczych
    i rodzinnych domach dziecka,
  • obsługę instytucjonalnej pieczy zastępczej, a w szczególności kierowanie do placówek opiekuńczo-wychowawczych, pobyty w placówkach i rejestrowanie kosztów utrzymania placówki,
  • rejestrację planów pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej,
  • rejestrację porozumień pomiędzy powiatami w myśl art. 191 ust. 5-6 w sprawie finansowania pobytu dziecka, umożliwiającego również realizację wydatków wynikających z porozumienia,
  • rozliczanie pomiędzy powiatem, a gminą wydatków na opiekę i wychowanie dziecka umieszczonego
    w pieczy zastępczej,
  • podział środków na powiatowe i gminne w świadczeniach z tytułu opieki i wychowania dziecka,
    do wykorzystania w ośrodkach działających w miastach na prawach powiatu,
  • monitorowanie zaplanowanych i wypłaconych lub zrealizowanych świadczeń i innych kluczowych dla ośrodka informacji - poprzez system raportów,
  • wyliczenie sprawozdania rzeczowo-finansowego, określonego rozporządzeniem ministra właściwego
    ds. rodziny.

Aplikacje do obsługi Wsparcia Rodziny (WR) i Pieczy Zastępczej (PZ) oferują użytkownikom ułatwienia w obsłudze - dzięki, m.in.:

  • automatycznej aktualizacji polegającej na informowaniu użytkownika o pojawieniu się nowej wersji aplikacji, automatycznemu pobraniu tej wersji z wykorzystaniem Internetu i zaplanowaniu jej wykonania,
  • konfigurowaniu ról i uprawnień poszczególnych użytkowników, personalizacji ustawień w oknach systemu,
  • konfigurowaniu treści podstaw prawnych i uzasadnień dla decyzji administracyjnych oraz szablonów wydruków, obejmujących nie tylko decyzje, ale także listy wypłat, dokumenty rozliczeniowe i inne dokumenty,
  • możliwości zapisu każdego wydruku w dowolnym formacie np.: doc, odt, xml, html, csv itp.

Istnieją dwa sposoby instalacji aplikacji Wsparcie Rodziny, Piecza Zastępcza:

  • instalacja wspólna z aplikacją Pomoc Społeczna w ramach systemu informatycznego Pomost Std. Wspólna baza danych pozwala na wymianę danych między aplikacją Wsparcie Rodziny, Piecza Zastępcza, a aplikacją Pomoc Społeczna, przy zapewnieniu separacji danych, umożliwiającej ochronę danych osobowych,
  • instalacja na osobnej bazie danych.

Bezpieczeństwo danych
System informatyczny POMOST Std, w ramach którego funkcjonują aplikacje do obsługi Wsparcia Rodziny
i Pieczy Zastępczej, zapewnia ochronę danych osobowych zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r.
o ochronie danych osobowych oraz jest dostosowany do wymagań wynikających z rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych.

Opis struktury zbioru danych osobowych przetwarzanego w Oprogramowaniu oraz wymagania sprzętowo-systemowe, dostępne są pod adresem:
http://public.sygnity.pl/zabezpieczenie-spoleczne/pomost-std/osystemie.